Het glaasje alcohol dat vaak opduikt in foto's en video's op sociale media is minder onschuldig dan het lijkt
Het ontrafelen van alcoholgerelateerde sociale media-effecten: Een multimethodische benadering naar de rol van verschillende socialisatieagenten en verschillende typen boodschappen.
In mensentaal:
#WineO’clock: Influencers worden drinkfluencersBio
Sofie Vranken (°1996) onderzocht in haar doctoraat de relatie tussen sociale media en alcohol bij jongeren, met steun van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Vlaanderen (FWO). In haar postdoc ontwikkelt ze interventies om jongeren weerbaar te maken tegen media-invloeden op hun gezondheid.
Doctoraat in het kort
"Onderzoek toont aan dat sociale media een belangrijke rol spelen in het alcoholgebruik en -misbruik van jongeren. In zes studies onderzocht ik deze effecten, waarbij ik specifiek keek naar de rol van nieuwe platformen zoals Snapchat en Instagram, en nieuwe actoren zoals influencers. In mijn onderzoek toon ik aan dat jongeren op sociale media verschillende soorten alcoholgerelateerde content te zien krijgen, wat op verschillende manieren hun alcoholgebruik in het echte leven beïnvloedt."
Waarom is jouw doctoraat belangrijk?
"De Europese Commissie introduceerde de Digital Services Act om een veilig sociaalmediaklimaat voor jongeren te creëren. Onderzoek naar welke socialemediaplatformen het meest schadelijk zijn voor welzijn van jongeren is essentieel om dit beleid goed vorm te geven. Mijn onderzoeksresultaten werden zo ook gebruikt voor de ontwikkeling van de Vlaamse Influencer Code, een set afspraken en gedragsregels voor influencers."
Waarom wil je het publiek informeren over jouw onderzoek?
"Er is veel bezorgdheid in de samenleving over de invloed van sociale media op het welzijn, waaronder het alcoholgebruik. Door te begrijpen op welke manier sociale media schadelijk kunnen zijn, kunnen we jongeren beter beschermen en passende maatregelen nemen."